mzuri, labda wewe? - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Sharon Oudejans - WaarBenJij.nu mzuri, labda wewe? - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Sharon Oudejans - WaarBenJij.nu

mzuri, labda wewe?

Door: sharon atieno

Blijf op de hoogte en volg Sharon

27 Augustus 2014 | Kenia, Kisumu

Zo, weer even een update van het verre kisumu. Ik zit de laatste tijd veel te denken aan hoe ik, mijn gedachten over donkere mensen en mijn kijk op het leven zijn veranderd. Toen ik hier net was aangekomen, bijna 2 maanden geleden inmiddels, was ik bijna blij dat er 2,5 maand later een vliegtuig terugging en nu heb ik gister met een fantastisch gevoel officieel m'n ticket omgeboekt naar 20 de december! Ik zit af en toe al te denken hoe het zou zijn om terug te gaan, in Nederland te zijn en dan te weten dat ik alles en iedereen hier zeker voor een jaar achter me moet laten... het thuiskomen lijkt me leuk omdat ik dan mijn lieve broertje na 9 maanden weer zie, evenals mijn vriendinnetje Wietske, die ik dan ook 17 maanden niet gezien heb. Maar het weer in Nederland zijn zal zo raar zijn... het is zo anders hier. En alles hier, specifiek de mensen, achter moeten laten, laat ik daar nog maar niet aan denken want dat geeft me nu al een brok in m'n keel..

Over iets meer dan een week begin ik ongeveer met mijn werk bij nutrition, babies meten en wegen en de moeders kookles geven, lijkt me erg leuk! Het werken met Julie is nog steeds erg leuk, puur omdat het zo gezellig met haar is.

Mijn mams in NL vroeg me om is op m´n blog te omschrijven hoe de mensen, de straten en alles hier is, ho het er uitziet ect. Allereerst een uitleg van de titel van deze post, mzuri betekend met mij gaat het goed en labda wewe, en met jou? Omdat ik blank ben, met blond en blauwe ogen, wil echt iedereen hoi tegen me zeggen. Iedereen zegt hier wel gedag tegen elkaar maar alleen als ze elkaar kennen bijvoorbeeld. Dus als ik na 50x hoi een keer het negeer zijn ze hier heel beledigd, dat is echt not done hier... meestal zeggen ze het dan nog een paar keer, elke keer wat agressiever tot ik wel Hi zeg.... en de kindjes vragen dus altijd,,. mzunugu How are you? En als ik dan in het swahili antwoord (mzuri, labda wewe) rennen ze lachend weg en hoor ik ze tegen elkaar vertellen dat ik Swahili spreek :p moet zeggen dat ik er echt blij van word als de kindjes in mijn eigen straat vragen hoe het met me gaat in het Swahili en me bij m'n naam noemen in plaats van mzungu.

Wat me steeds meer opvalt is de kleding en accessoires van mensen hier, een man met een roze telefoon of handtas is normaal, als het regent lopen mensen met een douchemuts op en ik kijk zelfs niet meer op van mensen met een badmuts of theemuts op hun hoofd..
Het verbaasd me eerlijk gezegd nog hoe netjes veel mensen erbij lopen, je hebt zeker veel uitzonderingen maar veel mensen zien er gewoon schoon uit en hebben kleren zonder gaten of iets dergelijke. De kleermaker is hier heel belangrijk omdat iedereen hun kleding op de markt koopt, wat allemaal tweedehandskleding uit Europa is. Zo heb ik een setje van Victoria secreet gekocht voor 80 cent en een jurk van rover Island voor 90 cent :p maar omdat alles dus tweedehands is en niet altijd de goede maat dus, kopen ze het en brengen het vervolgens naar de kleermaker om het te laten bijwerken.

Nou ik vind het wel weer genoeg voor vandaag, ben nog niet toegekomen aan de rest van mijn omschrijving maar dat zal ik in mijn volgende post doen! Tot snel weer x

  • 27 Augustus 2014 - 19:58

    Klaas.:

    Dag Sharon, zojuist het laatste verslag gelezen. Ik ben blij dat je je thuis voelt in Kisumu, met heimwee daar verblijven is niks. Hier is korfbal weer begonnen met een tournooi en ik miste je toch wel. Je vader was wel weer lekker met z'n hobby bezig.
    Jouw vorige verslagen heb ik grotendeels gemist maar dat ga ik inhalen. Vergeet je niet ook nog wat van het land te gaan zien? Je moet op z'n minst toch wat wilde dieren gezien hebben als je in Kenia geweest bent.
    Dit was even een snelle reactie zodat je weet dat ook ik het op prijs stel. Blijf schrijven!
    Klaas.

  • 28 Augustus 2014 - 16:11

    Joke:

    Kijk nu al uit naar het vervolg! En net als Klaas: blijf schrijven, we willen nog zoveel van je weten! xx

  • 29 Augustus 2014 - 16:36

    Fleur:

    Hee Sharon,
    Klinkt erg leuk! Je Swahili is vast al heel veel vooruitgegaan als ik het zo lees :). Heel veel plezier bij nutrition. Hoe is het met mama Mary, Sisi, Anas, Billy en alle kindjes? Xx

  • 31 Augustus 2014 - 22:14

    Wilma:

    hoi Sharon, we zijn, misschien wat jij daar niet mis, tv aan het kijken met z.n allen. maar ik wil nog even een berichtje sturen naar je. Regent het daar nog bij jou hier moet het deze week mooi weer worden en a.s. zondag heb ik weer de zondagsmarkt in Middenbeemster. Ik denk niet dat je moeder op de rommelmarkt zal staan, zonder jou is er niks aan. Goed van je te horen dat je het daar naar je zin heb en dat je daar thuis voel.
    Geniet lekker en wat ga je doen deze week? we wats appen ........ dikke kus van mij XXXXXX

  • 03 September 2014 - 13:52

    Sharon Atieno:

    Klaas, ik zal zo snel mogelijk weer proberen foto's online te zetten maar tot nu toe gaat dat steeds niet! Misschien kan ik ze naar mijn broer sturen en kan die ze online zetten!

    hey fleur!
    Ja m'n Swahili word steeds beter en whatsappen in Swahili gaat goed nu, alleen spreken is nog heel lastig en merk dat ik wel echt ff er moeite in moet gaan steken nu..
    Met de kids en mama gaat het allemaal heel goed, ze gaan weer naar school en komen elke middag vragen of ik wil spelen :)

    En tante, ik mis de tv zeker niet, ik heb me nog geen minuut verveeld hier! Wat dat betreft goed voor slechte eigenschappen want ik snoep hier ook niet :p jammer genoeg de markt gemist, hopelijk was het mooi weer die dag! Hier is het vandaag koud en heeft het de afgelopen 2 dagen geregend... een blubberpoel dus!

    Dikke kus! Tot snel xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Visited countries: Netherlands Belgium France Luxembourg Denmark Germany Austria Spain Zwitserland Italy Hungary Macedonia Croatia Greece Serbia Romania Slovenia Czech Republic England Armenia Georgia Costa Rica Canada Alaska (USA) South Africa Swaziland Uganda Kenya Thailand Indonesia Malaysia Sri Lanka

Actief sinds 19 Mei 2014
Verslag gelezen: 658
Totaal aantal bezoekers 22301

Voorgaande reizen:

21 Juni 2017 - 21 Augustus 2017

Kenya and a little more

07 Juli 2016 - 26 Augustus 2016

Eurotrip 2016

04 Juli 2014 - 04 December 2014

Kenia

Landen bezocht: