Niko Nyumbanini - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Sharon Oudejans - WaarBenJij.nu Niko Nyumbanini - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Sharon Oudejans - WaarBenJij.nu

Niko Nyumbanini

Door: Sharon Atieno Oudejans

Blijf op de hoogte en volg Sharon

19 Juni 2015 | Kenia, Kisumu

Hallo wazungu!

Met moeite heb ik mezelf gedwongen weer wat te schrijven. Ik zit hier inmiddels alweer een week dus moest toch ook wel weer.
Ik had niet kunnen inschatten hoe fijn het is om terug te zijn. Ik bezef me elke dag hoe erg ik dit ga missen als ik straks ga studeren en misschien voor 5 jaar hier niet zal zijn. Maar gelukkig roept Robert de hele dag "doe is normaal" (jaja, in het nederlands!) als ik daarover begin.

Het verbaasde me hoe snel je het gewone leven hier weer oppakt, vooral omdat iedereen natuurlijk gewoon naar school en werk gaat door de weeks. Alles ziet er nog hetzelfde uit en ik voel me hier nog net zo thuis als vorige keer.
Ik vind het wel moeilijk weer swahili te gebruiken omdat ik bang ben dat ik alles vergeten ben, dus langzaam aan soms weer wat woordjes. ben wel veel met swahili bezig en Roberts moeder maakt zelfs elke week een examen voor me!

Over mijn reis,, het vliegtuiog besloot in Amsterdam 1,5 uur langer aan de grond te blijven dus toen we allemaal zaten en klaar waren op te stijgen kregen we een melding dat we even moesten wachten, maar vooral wel moesten blijven zitten. Gelukkig zat ik naast een erg gezellige en spraakzame jongeman en ging de tijd zo iets sneller. Tijdens de vlucht zelf ben ik van plaats geruild met zijn vriend zodat hun naast elkaar konden zitten, mijn nieuwe buren waren helaas niet in voor een gesprek dus ik heb het maar bij een film gehouden.
In 3 uur kwamen we in Istanboel aan en moest ik nog een paar uurtjes wachten tot mijn volgende vlucht, die helaas ook 1 uur later vertrok dan gepland. Maar ik heb me zeker niet verveeld, ik heb lekker turks gegeten en pismanje gehaald, een soort turkse suikerspin waar ik o zo gek op ben! daarna nog 2 uurtjes op een bankje geslapen en toen was het alweer tijd om in te checken.
De vlucht naar Nairobi duurde voor mijn gevoel lang en omdat het donker was, was er uit het raampje ook weinig te bekijken. Naast mij zaten twee enorm dikke turken die luid tegen elkaar aan het praten waren, dus heb voornamelijk veel geslapen.
Aangekomen in Nairobi, visa geregeld, koffers opgehaald (ja die kwamen deze keer netjes aan!) en daarna Robert gebelt wat de verdere planning was.
Het was inmiddels vrijdag 12 Juni, 9 uur 's ochtends en robert vertelde me dat zijn tante er elk momont kon zijn om me op te halen.
Met Robert zijn tante in een taxi opweg naar de bus. Door al het verkeer in Nairobi duurde dit langer dan gepland en was de bus van 11 uur al vol. 1 uur dan maar. Toen ik lag te slapen in de wachtruimte kwam een bewaker me wakker maken om te vragen of ik het erg vond iets te proppen in de bus, zo nee dan mocht ik met de bus van 11 uur mee. Nou geen probleem natuurlijk, lekker op z'n afrikaans!
Om 11.20 reedt de bus weg. Ik heb veel geslapen, muziek geluisterd en gesmst. Normaal duurt de busrit van Nairobi naar Kisumu tussen de 7 en 9 uur maar deze busschauffeur had er weinig zin in en deedt rustig aan. Om 10 's avond was ik eindelijk daar, mijn geliefde stad, Kisumu!
Robert haalde me op bij de busstop en met een tuktuk zijn we naar zijn huis gegaan. Zijn moeder was wakker gebleven om me te groeten en we hebben tot 1 uur 's nachts gepraat en cadeautjes gegeven. Roberts tweeling zus Grace is momenteel ook in Kisumu dus het is erg gezellig in huis.

De volgende dag zijn we meteen naar Nyalenda gegaan alleen waren mama en de kinderen er op het moment helaas niet, dus met alle cadeautjes terug naar huis. Na lunch zijn we met George naar Hippo point geweest en daar ook bekenden tegen gekomen, super gezellig! Ook twee franse jongens ontmoet met wie we morgen uitgaan, helaas voor hun al hun laatste week.

Zaterdag hebben we die verrukkelijke Obama burger gegeten voor we eerst de Duke en later de club zijn ingedoken. Een vriend van mij, Bakari, werkt in de club en zei dat hij ze ogen niet kon geloven toen hij me zag, zo leuk! ik heb niemand verteld dat ik zou komen zodat het een verrassing zou zijn en ja, dat had gewerkt! een onwijs gezellige avond gehad die helaas minder moest aflopen door een incidentje met een vodka flesje, maar dat is allemaal goed afgelopen dus laten we het houden op een geslaagde avond!

Alistair heb ik in de Duke voor het eerst weer gezien en omdat hij voor lange tijd naar Duitsland en Engeland zou gaan hebben we zondag afgesproken, eerst naar de speelhal en later een film kijken.

Maandag opnieuw naar Nyalenda, deze keer wist ik zeker dat mama, Electine en de kids er zouden zijn. En wat was mama verbaasd en blij toen ik haar huisje in stapte! ze had geen idee dat ik zou komen en vroeg honderd uit over Nederland, mijn familie en hoe het kon dat ik terug was. En daarna heeft ze natuurlijk Robert flink op ze kop gegeven dat die niks gezegt had toen hij die ochtend haar tegen was gekomen!

Dinsdag ben ik lekker gaan zwemmen en heb ik een engelse man van 78 ontmoet die zijn eigen toerisme bedrijfje hier heeft. Hij vroeg of Robert en ik 's avonds wat wouden komen drinken en toen hebben we uren zitten praten over reizen, toerisme en een bedrijf starten, leuk om te horen en onwijs leuke verhalen!

Woensdag heb ik Pandi bezocht, ook hier iedereen verrasd en blij dat ik er weer was, vooral Julie en Eunice! Daarna weer naar Nyalenda en daar gegeten.

Gisteren ben ik naar Ahero gegaan om Tommy te verrassen op zijn verjaardag. Ik had met Lotte afgesproken een taart te halen en die te brengen. Tommy wist wel dat ik in Kenya was maar was alsnog verrast. Vanavond viert hij samen met zijn moeder hun verjaardagen in Ahero, waar ik met Julie heenga.

Nou, jullie zijn weer helemaal up to date, dus ik ga er weer vandoor!
Ik zal proberen elke week/om de week iets te laten horen!

Bye!

  • 21 Juni 2015 - 18:21

    Anita:

    lieve Sharon,
    wat weer heerlijk om van je te lezen. Fijn dat je je gelijk alweer zo thuis voelt en iedereen verrast en blij is dat je er weer bent. Geniet maar lekker verder!
    xx

  • 22 Juni 2015 - 22:03

    Joke:

    Leuk, ik krijg er heimwee van. Geniet er maar van.groetjes aan iedereen. Doe je best in Ahero!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Visited countries: Netherlands Belgium France Luxembourg Denmark Germany Austria Spain Zwitserland Italy Hungary Macedonia Croatia Greece Serbia Romania Slovenia Czech Republic England Armenia Georgia Costa Rica Canada Alaska (USA) South Africa Swaziland Uganda Kenya Thailand Indonesia Malaysia Sri Lanka

Actief sinds 19 Mei 2014
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 22313

Voorgaande reizen:

21 Juni 2017 - 21 Augustus 2017

Kenya and a little more

07 Juli 2016 - 26 Augustus 2016

Eurotrip 2016

04 Juli 2014 - 04 December 2014

Kenia

Landen bezocht: