goodbye Greece, goodbye Macedonia, hello Serbia! - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Sharon Oudejans - WaarBenJij.nu goodbye Greece, goodbye Macedonia, hello Serbia! - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Sharon Oudejans - WaarBenJij.nu

goodbye Greece, goodbye Macedonia, hello Serbia!

Door: sharon oudejans

Blijf op de hoogte en volg Sharon

23 Juli 2016 | Servië, Belgrado

(for English see below)

Ik moet bekennen, een blog bijhouden gedurende een reis als deze is een stuk lastiger. Met name omdat elke dag een verassing is en elke dag op een of andere manier vol is. Rhodos was meteen op vele gebieden al een eye opener voor mij. De eerste dagen op Rhodos voelde ik mij best alleen, wat gedurende de dagen soms fijn was omdat je zelf kan bepalen wat je gaat doen en hoeveel tijd je aan dingen besteed, maar alleen is erg alleen, zeker als je uit eten gaat of 's avonds iets wilt gaan drinken. Ik had na de Zweedse jongens een 45 jarige man uit New York als kamergenootje en we zijn met z’n tweeën een paar dagen op stap geweest, onder andere naar een vlinder vallei, wijnproeverijen, het strand en uit eten. Op een of andere manier lijkt leeftijd echt maar een nummer als je op reis bent. Nadat ik Rhodos achter me heb gelaten en 14 uur op een onwijs grote boot van Rhodos naar Athene heb besteed ben ik in een van de steden die al jaren hoog op mijn lijstje stond. Omdat de mensen die ik tot zover heb gesproken niet erg te spreken waren over Athene had ik maar 2 dagen in deze stad geboekt. Ik denk dat het ongeveer 6 uur geduurd heeft voor ik er 3 dagen bij geboekt had. Het hostel was geweldig, een mooie tuin met planten, een grote keuken en na een dag al een groepje te hebben gevonden voelde ik me er onwijs thuis. En dan heb ik het nog niet eens over de stad zelf, want man wat is dat een heerlijke stad! Ik had er zo nog 2 weken kunnen doorbrengen! De stad leeft, ademt cultuur en geschiedenis en heeft zoveel moois te bieden. Na een dag waren Mihailo (Servië, 24 jaar), Swante (Finland, 42 jaar), Terry (Griekenland, 45 jaar), 2 Oostenrijkse jongens van mijn leeftijd (Lukas en Thomas) en ik een vast groepje en was er elke avond een “familie”-dinner. Overdag splitsten we vaak op, afhankelijk van wie waar zin in had, maar alleen was ik nooit voor langer dan een paar uur. Na een paar dagen gingen de Oostenrijkse jongens weg en maakten zij plaats voor een 1 Braziliaanse en 1 Mexicaanse jongen. We hebben samen gewandeld, musea bekeken, heel veel bier gedronken en pasta gegeten, veel gelachen, maar ook veel serieuze gesprekken gevoerd. Op een van de eerste avonden kwamen we 'savonds twee Afrikaanse jongens tegen, die ons mee namen naar een plein vol Afrikanen, waar we vanaf toen bijna elke avond hebben doorgebracht. Samen muziek maken en even het gevoel hebben of we daadwerkelijk in Afrika waren. Ik heb genoten op dat plein, misschien nog wel het meeste door te zien hoe enthousiast de andere waren! Hoe zij straalden en opmerkingen als “ik heb nog nooit zoiets meegemaakt!”, het was echt geweldig hoe mensen mijn passie voor Afrika even leerden begrijpen. Afscheid nemen van al deze mensen vond ik moeilijk, zoals ik altijd moeilijk afscheid kan nemen, maar gelukkig vertrok iedereen een dag voor mij en maakte dat alles iets makkelijker. Na een fantastische week moest ik toch echt afscheid nemen van deze geweldige stad, omdat ik meer landen wil zien tijdens deze reis, maar ik weet zeker dat ik snel een keer naar Athene terug zal keren! Van Athene ben ik met de trein naar Thessaloniki gereisd. In deze stad aangekomen was ik meteen teleurgesteld. De stad is grauw, lelijk en vies. Na enig onderzoek bleek er ook nog eens niks te doen te zijn en was ik blij dat ik maar een nacht geboekt had. Omdat ik niet wist wat ik moest doen ben ik bij een van de grote hotels van Thessaloniki naar binnen gelopen en gedaan of ik er verbleef, zodat ik een dag aan hun zwembad kon besteden (Low budget reizen enzo).. Aan het zwembad heb ik twee Nederlandse jongens uit Enschede ontmoet en hebben we die avond samen in een Grieks restaurant je gegeten. De volgende dag ging mijn reis alweer verder, eindelijk naar het volgende land! En dat land is…… Macedonië! Totaal onverwachts ben ik met de bus naar Skopje afgereisd. Overal werd dit aangeboden maar helaas ook door heel veel mensen afgeraden omdat Skopje klein en lelijk zou zijn, nou mooi niet dus! Klein opzich wel, maar omdat het land nog niet lang bestaat zijn er veel nieuwe gebouwen, in de oude stijl. Verder stikt skopje van de musea, heel veel mooie wandelingen in de bergen en zijn er dagtripjes naar allerlei paradijzen! Omdat ik mezelf niet wil laten verleiden om overal langer te blijven heb ik mezelf gehouden aan de geplande 3 dagen in Skopje. Mijn plan was een dag musea, een dag wandelen en een dag naar een prachtige vallei genaamd Matka. Echter liep deze planning helemaal anders! Allereerst hing er in het hostel een poster voor paraglyden en bleek dit slechts 50 euro te kosten! Voor de mensen die nu denken, wat houd dat in?... met paraglyden zit je met twee mensen aan elkaar vast en ren je van een berg af, tot de grond onder je voeten verdwijnt en de “vlieger” achter je de wind vangt, waardoor je begint te zweven. Na skydiven viel de kick die ik ervan kreeg een beetje tegen maar het uitzicht was adembenemend! We hebben 20 minuten boven de stad bezweeft en de hele omliggende vallei kunnen bekijken! Na onze landing ben ik met de “piloot” en zijn vrouw mee gegaan naar hun huis en heb ik met hen koffie gedronken en met hun dochter getafeltennist. In de middag hebben ze me weer in de stad af gezet en vond ik het toch wel tijd voor de musea. Na het fort en de oude bazaar te hebben bekeken zat ik op het grote plein een appeltje te eten toen er tot mijn verbazing een Afrikaanse man op mij af kwam lopen en vroeg of hij met mij mocht praten. Ik was verbaasd omdat dit de eerste afrikaan was die ik na Athene had gezien en hen in dit gebied eigenlijk ook niet verwachte, maar ook omdat ik geen idee had waarom hij precies mij aan sprak. Hij vertelde me dat hij uit Nigeria kwam en in een vluchtelingen kamp werkt. Na een lang gesprek vertelde hij dat hij een andere afrikaan in Skopje kende en of ik het leuk vond om samen te eten vanavond. Hij belde haar op, een 27 jarige vrouw uit Tanzania (Amina), en na haar ook zelf gesproken te hebben vertrouwde ik het wel genoeg om mee te gaan. We hebben eten gekocht om ugali en soep te kunnen maken en ik heb een onwijs gezellige avond gehad. Amina heeft een onwijs lief jongetje van 3 jaar en twee dagen later ben ik alleen bij haar langs gegaan en hebben we samen een klein tanzania/kenia gecreëerd in haar appartement. Ze vertelde mij dat ze zwanger was geworden van een Macedonische man, nadat ze 2 jaar samen waren, en hij haar en hun zoontje na een jaar naar Macedonië hebben gehaald. Eenmaal hier aangekomen mocht ze van hem, uit jaloezie, geen makeup up, geen jurken aan en niet zonder hem het huis uit. Na een half jaar zijn ze uit elkaar gegaan en omdat ze geen baan kan krijgen zit ze nu vast in Macedonië en heeft ze onwijze heimwee. Het mooiste wat ze mij kon zeggen was dat ik haar voor een avond het gevoel had gegeven alsof ze weer even thuis was, omdat ze Swahili kon praten, we Afrikaans aten, Swahili muziek luisteren en erop danste. De tweede dag in Skopje ben ik naar Matka geweest, waar ik met een Canadees meisje en Noorse jongen een wandeling van 6 uur heb gemaakt. 'Savonds zijn we uit geweest. Mijn kamergenootje had ook het idee om naar Servië door te reizen dus hadden we een lift gevonden via blablacar, een website voor carpooling, Helaas zei deze meneer op het laatste moment af en hebben we gister avond de bus gepakt naar Belgrado. Om 7 uur 's ochtends zijn we hier aangekomen en hebben we in de woonkamer van het hostel nog wat bij geslapen. In de middag hebben we een wandeltocht door de stad gedaan en daarna de fruit en groente markt geplunderd. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe de mensen in Servië niet erg vriendelijk vind, in vergelijking met mijn afgelopen bestemmingen. Ik heb de Servische jongen die ik in Athene heb ontmoet laten weten dat ik in Belgrado ben en die zei meteen: wat gezellig, ik woon er 280 kilometer vandaan dus ik kom een dagje later, maar ik zie je daar! Hoe tof is dat?! Dus morgen komt hij hier en gaan we waarschijnlijk naar een meer hier in de buurt.
Nou, dit was een ingekorte samenvatting van de afgelopen 2 weken, om jullie al mijn leeswerk te besparen maar ook zodat ik nog iets te vertellen heb als ik thuis kom! Tot horens!

I have to admit, writing a blog during this trip is harder than I expected. Especially because every day is a surprise and somehow everyday ends up full. Rhodes was an eye opener for me in many ways. The first days on Rhodes I felt pretty lonely. Sometimes that was quite okay because you can decide yourself what you want to do that day and how much time you want to spent on something, but alone is very alone sometimes, especially when you go for dinner or want to go out in the evening. After the Swedish guys I had an 45 year old roommate from New York and we spend some days together. We went to a butterfly valley, winetastery, the beach and to restaurants. Somehow age doesn't matter and is really just a number when you’re traveling. After I left Rhodes behind me and spended 14 hours on a huge boat from Rhodes to Athens, I arrived in one of the cities that has been on my bucketlist for years. Most people I spoke were not very excited about athens and told me the city is not much fun, so I just booked for 2 days. I think it took me about 6 hours till I decided to stay for 3 more days. The hostel was amazing, with a beautiful garden with all plants, a big kitchen and after one day I found myself a small group that made me feel so welcome! And that's just the hostel, cause man what an amazing wonderful city! I could have spend even two more weeks there. The city is alive, breaths history and culture and has so much beautiful spots to explore. After one day Mihailo (24 years old from Serbia), Swante (42 years old from Finland), Terry (45 years old from Greece), two Austrian boys from my age (Lucas and Thomas) and me formed a group and we had a nice “family”-dinner every night. During the day we mostly split up, depending on everybody's plans for that day, but I was never alone for more than a few hours. After a few days the australiàn guys left and made room for an Brazilian and an Mexican guy. We went hiking, visited museums, drinker a lot of beer and ate a lot of pasta, laughed a lot, but also had some serious talks about life. At one night we met two African guys, who showed us some square full of Africans, where we spend the rest of our evenings. making music and having the feeling like we actually were in Africa. I enjoyed myself so much out there! Maybe the most fun was seeing how enthusiastic the guys from my hostel were! They were so amazed and comments like “I never experienced something like this!”, Amazing how people understood my passion for africa! Saying goodbye to these people was hard, like always, but they left one day before me so that helped a little. After an amazing week, I had to leave Athens behind me because I want to see more countries this trip. But I can assure, I will return to Athens soon! I went from Athens to Thessaloniki by train. As soon as I arrived in this city I was disappointed. The city was dark, creepy, dirty and ugly. After some research I found out there is nothing to do there either and I was happy I only booked for 1 night. Because I didn't know what to do, I walked in to one of the biggest hotels and acted like I was staying there, so I could swim in their pool. (Low budget traveling you know). At the pool I met two Dutch guys and we had dinner together at a cute Greek restaurant. the next day my trip went on and I went to the next country…… Macedonia! Totally unexpected I went with the bus to Skopje. Everybody kept on telling me Skopje is small and ugly, I disagree! It is small, but because the county is quite new, there are a lot of new buildings, build in the old style. There are sooooo many museums, a lot of nice hikings in the mountains amazing day trips to different paradises. Because I know myself and I don't want to get stuck in one country again, I sticker to the plan of staying in Skopje for just 3 days. My plan was one day of museums, one day hiking and one day of visiting an amazingly beautiful valley called Matka. But that plan changed quickly… first I saw a flyer of paragliding, what turned out to be only 50 euros! For the people who think, what's paragliding? .. (you run with two people of a mountain till your feet don't touch the ground anymore and the “kite” behind you catches the wind and you start floating on the wind.) After the paragliding I was a bit disappointed about the kick it gave me, but the view was breathtaking! We floated above the city for 20 minutes and saw the who valley around it. After our landing I went home with the “pilot” and his wife. We drinked coffee and I played table tennis with their daughter. In the afternoon they dropped me in town and did I decide it's time for some museums. After the fortress and the old bazaar, i was eating an apple at the big square when some African guy approached me. I was surprised because this was the first african I saw in this area. he told me he was from Nigeria and that he works at an refugees camp. After a long talk he told me he knew another african lady in Skopje. He called her and after I spoke with her myself, an Tanzanian girl (amina), I tested it enough to go to her house and agreed on having dinner together. We bought some food to make ugali and soup and went to her place. We had an awesome evening! Amina has a super cute baby boy, 3 years old. Two days later I went back to her place and we made her apartment like a small Kenya/Tanzania. She told me she got pregnant from an Macedonian man, after they were together for 2 years, and he brought her and her son to Macedonia after one year. When she arrived here he didn't allow her to wear dresses, use make up or leave the house without him, out of jealousy. After half a year they broke upand because she can't get a job, she is stuck in Macedonia and feels homesick alot. The most beautiful thing she told me was that she felt like she was home again for one night. Because we talked in Swahili, ate african food, played african music and danced. The second day in Skopje I went to Matka, where I hiked for 6 hours with a random Canadian girl and Norwegian guy. In the evening we went out. My roommate had the same idea of traveling to Beograd from there so we arranged a ride trough blablacar, an website for carpooling, but the guy cancelled last minute and we had to take a bus. 7 this morning we arrived here and we slept some more in the living room of the hostel. In the afternoon we did a free walking tour trough the city and bought fruits on the local market. I have to say that the people in Serbia haven't been very nicely so far, compared to my previous destinations. I'm meeting a friend tomorrow and we might go to a beautiful lake next to the city.
This was just a short summary of my last two weeks. To save you some reading work and so I still have stories to tell when I'm home! Talk to you later!

  • 23 Juli 2016 - 22:40

    Anita:

    Lieve Sharon, wat een heerlijk lang reisverhaal. En wat maak me veel mee in die relatief korte tijd! Keep in touch & lekker blijven genieten! dikke kus & liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Visited countries: Netherlands Belgium France Luxembourg Denmark Germany Austria Spain Zwitserland Italy Hungary Macedonia Croatia Greece Serbia Romania Slovenia Czech Republic England Armenia Georgia Costa Rica Canada Alaska (USA) South Africa Swaziland Uganda Kenya Thailand Indonesia Malaysia Sri Lanka

Actief sinds 19 Mei 2014
Verslag gelezen: 483
Totaal aantal bezoekers 22311

Voorgaande reizen:

21 Juni 2017 - 21 Augustus 2017

Kenya and a little more

07 Juli 2016 - 26 Augustus 2016

Eurotrip 2016

04 Juli 2014 - 04 December 2014

Kenia

Landen bezocht: