goodbye Hungary, goodbye Czech, hello Spain!! - Reisverslag uit San Sebastian, Spanje van Sharon Oudejans - WaarBenJij.nu goodbye Hungary, goodbye Czech, hello Spain!! - Reisverslag uit San Sebastian, Spanje van Sharon Oudejans - WaarBenJij.nu

goodbye Hungary, goodbye Czech, hello Spain!!

Door: sharon oudejans

Blijf op de hoogte en volg Sharon

11 Augustus 2016 | Spanje, San Sebastian

(for English see below!)

Daar gaan we weer, terug van weggeweest!
Ik zal in vogelvlucht vertellen wat ik de afgelopen weken heb uitgespookt en waar!
Nadat ik afscheid had genomen van mijn goede vriend in Servië, ben ik met trein doorgereisd naar Budapest. De treinreis was een drama, Helaas. Iedereen vertelde mij dat de trein tussen deze twee steden altijd erg gezellig was en een goede plek om andere reizigers te ontmoeten. Hierom ben ik achter een groep jongeren ga zitten en keek ik uit naar een gezellige nachttrein. Echter waren de jongeren Portugees en ik kreeg netjes antwoord wanneer ik een vraag stelde, maar een gesprek was niet de bedoeling blijkbaar want daarna gingen ze weer over op Portugees. Vlak voor we gingen rijden stapten een grote groep vluchtelingen in, deze conclusie trek ik niet uit hun uiterlijk, maar de tassen met UNHCR erop! Hoe oneerlijk het ook is, ik moet toegeven dat ik een slecht voorgevoel had, maar dit negeerde omdat ik weigerde hun te bevooroordelen! Ze boden me eten aan een de paar die Engels spraken vroegen naar mijn naam en waar ik vandaan kwam, de andere staarden mij aan alsof ik een uitgestorven diersoort was. Omdat ik een zeer kort broekje aanhad en dat niet netjes voelde had ik al een deken over mijn benen gelegd en na een kort gesprek probeerde ik te slapen. Na een korte tijd voelde ik iets op mijn heup, ik dacht de stoel leuning, dus ik draaide een beetje en ging weer slapen. Snel daarna voelde ik het weer een toen ik keek zag ik een hand tussen de stoelen door komen die op mijn heup rustte. Ik schrok me kapot en ben recht op gaan zitten, waarna de man zijn hand terug trok. Ook al was er niet echt iets gebeurd, ik zat compleet in de stress. Ik heb mijn spullen bij elkaar geraapt en ben in de andere kant van de coupé gaan zitten. Nog steeds bang ben ik gaan liggen maar ik heb geen oog dicht gedaan. Dit is de eerste keer tijdens al mijn reizen dat ik daadwerkelijk bang was. Misschien stel ik me aan, er is geen spoor niks gebeurt, maar het was erg onprettig. Waar ik het meest mee zit is dat hij een vluchteling was, want ik weiger te geloven dat het iets te maken heeft met hun cultuur of iets dergelijks, maar dat is wat mensen zullen horen als ik dit vertel, toch heb ik ervoor gekozen om het er wel bij te zeggen en niet te negeren wie hij was.

Tot zo ver mijn reis naar Budapest. Ik kwam erg vroeg aan een ben naar een Subway gegaan voor internet zodat ik een hostel kon boeken. Meteen erna ben ik naar het hostel gegaan, waar ik de rest van mijn reis gepland en geboekt heb een daarna heb ik de hele middag slaap ingehaald. De volgende dag kwam Justine aan, en Canadees meisje die in Hongarije woont en ik in Skopje heb ontmoet. Ze heeft mij een erg leuke tour door Budapest gegeven en die middag ben ik van hostel veranderd. Het hostel waar ik belandden was fantastisch! Een zeer leuke groep Engelsen verwelkomden mij al snel in hun groep en ik ben een paar dagen met hun opgetrokken. Al met al was Budapest een fantastische stad, waar je fantastisch kan uitgaan en iedereen vrolijk is! Ik zal niet te veel details melden maar ik heb een dag met een jong Nederlands stel doorgebracht, en paar van de vele musea bezocht, door de stad gelopen en in het hostel een hoop pingpong gespeeld. Halverwege mijn verblijf in Budapest heb ik Connor ontmoet, een jongen uit London met wie ik een hoop lol heb gehad! Toen ik vertelde over het reggae festival waar ik eind augustus met Kirsten, Eugene en Timothy naar toe ga was hij meteen super enthousiast en een dag nadat ik Budapest achter me had gelaten stuurde hij een berichtje dat hij een kaartje voor het festival had gekocht, dus hij komt een weekje logeren na mij reis!

Na Budapest ben ik doorgereisd naar Praag, waar ik één dag ben gebleven voor ik door ben gevlogen naar Bilbao! Spanje is prachtig en het weer valt tot nu toe erg mee. Na twee fantastische dagen in Bilbao ben ik een nacht en dag in Artika, Bermeo geweest, en dorpje midden in de bergen, heerlijk rustig! ik heb geprobeerd daar te wandelen maar elke route liep uit op een huis met een grote hond. Ze zijn hier erg fan van grote enge honden en zoals veel van jullie zullen weten ben ik zeker geen fan van honden, dus na 3 uur proberen ben ik omgekeerd. Bermeo is heel mooi en de mensen zijn erg lief. Na Bermeo ben ik doorgegaan naar San Sebastian, en kust plaats vol toeristen. Ik zit nu in mijn hostel maar vanmiddag zal ik door gaan naar Zaragoza, een stad in het midden van Noord Spanje. San Sebastian was leuk, maar erg toeristisch! Tot nu toe geeft Spanje mij een dubbel gevoel, want ik vind het erg mooi hier een de sangria is heerlijk, maar weinig mensen spreken Engels, de mensen in mijn hostels zijn erg op hunzelf en aanspraak is lastig te vinden, wat het een beetje een eenzaam verblijf maakt hier. Gister ben ik wel de hele dag op pad geweest met een Engelse jonge man, wat erg gezellig was, maar ik hoop dat Zaragoza mij meer zal bevallen.

Na Zaragoza zal ik door reizen naar Terragona, een stad 60km ten zuiden van Barcelona! Dan, een jongen (eveneens Engels!) die ik in Belgrado heb ontmoet komt dat ook naartoe en we blijven 5 dagen daar! Waar de reis daarna naar toe gaat houd ik nog even als verrassing!


I'm back!
I'll give you a summary of all my adventures from the last weeks!
After I said goodbye to my good friend in Serbia, I travelled to Budapest by train. The frontier was terrible, unfortunately. Everybody told me that that train ride is always so much fun and you meet so many nice people and other travelers. For that reason I say behind a group of young Portuguese people and when I asked them something i always got a proper answer, but starting a conversation seemed impossible because they switched back to Portuguese after and obviously i couldn't catch up with that. Right before we left a big group of refugees entered the train, this conclusion is based on their bags with UNHCR on it, not their looks ofcourse! I know it's unfair but I didn't have a good feeling about it from the start, but because I didn't want to be judgemental, I stayed where i was and ignored my feeling. They offered me for and the few who spoke English asked me about my name and where I came from, the others stared at me like is some extinct animal species. Because I was wearing shorts and I didn't feel respectful wearing that, I put a blanket over my legs. After some small talk I tried sleep. After a short while I felt something on my hip, i thought some part of the chair poking me, so I turned a little and went back to sleep. After a few minutes I felt it again and when I looked at my hip i saw a hand trough the chairs, reading on my hip. I was shocked and say straight up, after which the man pulled his hand back. Nothing happened, but is totally freaked out. I took all my stuff and went to another part of the train. Still scared, I layed down but i couldn't sleep anymore. this the first time during all the traveling I've done in my life that I actually felt unsafe. maybe I'm exaggerating, after all nothing happened, but it was very unpleasant. What bothers me most the fact that he was a refugee. I refuse believe that what happened has anything to do with his culture or something, but people will say it might when i tell them my story. Still I don't want to leave it out.

Till so far my journey to Budapest. I arrived very early and I went to the Subway for wifi so I could book a hostel. Right after which I went to the hostel, where I planned the rest of my eurotrip and booked all the flights and hostels. The rest of the day I slept. The next day Justine arrived, a Canadian girl who lives Hungary and whom I met in Skopje. She gave me an awesome for trough Budapest and in the afternoon I went to my next hostel. This hostel was absolutely amazing! A fun group from England welcomed me in their group and I spend some days with them. Budapest was by far one of the most amazing cities I've been in my life. The night life, the bath houses, the museums, the architecture, and the hostel were all so much fun. I spended one day with a young Dutch couple and i played allot of ping-pong at the hostel. Halfway stay I met Connor and his friend, from London. When I told him I will be going to an reggae festival in Holland when i get back, he was very enthusiastic and a day after I left Budapest he told me he got himself a ticket for the festival! So after my traveling he will stay with me for a week!

After Budapest I travelled to Prague, where I spend one day before I flew to Bilbao! Spain is beautiful and the weather is good so far. After two days in Bilbao i went to Artika, Bermeo, for one night. Artika is a small village in the middle of the mountains, so nice and quiet! I tried some hiking, but every trail ended up on either someone property, or some gate with big dogs behind it. Spanish people like big scary dogs allot, and as most of you know, I don't! So after 3 hours of trying trails I gave up and turned around. Bermeo is beautiful and people are sweet. After Bermeo I went to San Sebastian, a bigger place at the west coast, full of tourist. At the moment I'm in my hostel, but this afternoon i will be traveling to Zaragoza, a city in the middle of northern Spain. San Sebastian was fun but way too touristic for me! So far Spain gives me a double feeling, because it's very beautiful and i love the sangria, but not many people speak English and the other guests in the hostel are on their own and don't talk with me, what makes it all a bit lonely here. Yesterday I met an English young man and we spend a day together, which was fun, but I hope I will enjoy Zaragoza more.

After Zaragoza I will be traveling to Terragona, a town 60km south from Barcelona! Dan, a guy (again from England!) Who I met in Belgrade, comes to terragona as well and we stay there for about 5 days. Where I will be going from there is still a surprise!

  • 11 Augustus 2016 - 12:13

    Klaas Punt:

    Hoi Sharon, leuk jouw verhaaltjes te lezen...en wij zijn ook aan het reizen. Ik schrijf dit vanuit Bordeaux waar ons cruiseschip aan de kade ligt. Om 12 uur vertrekken we naar de monding van de rivier.
    Daarna varen we het Iberisch schiereiland rond via Biarritz, nog 2 havens in Noord Spanje, dan Portugal met Oporto en Lissabon. Via Cadiz varen we richting Barcelona. Je bent waarschijnlijk net weg maar we komen langs jouw stekkie.
    We vliegen op de 19de naar huis. Maar ik denk dat we je niet zullen zien. Maar maak het niet te bont jongedame, alle mannen hebben handen en zo.....
    tot ziens, Klaas.

  • 13 Augustus 2016 - 18:50

    Anita:

    he Sharon,
    Wat weer boeiende reisverhalen; fantastisch zoals je schrijft, alsof ik het zelf beleef. Wie weet wordt schrijven je hobby?!
    Niet leuk die treinervaring, helaas herkenbaar. Gelukkig heb je ook hele andere ervaringen!
    Ben je wel op tijd terug voor verjaardag van oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Visited countries: Netherlands Belgium France Luxembourg Denmark Germany Austria Spain Zwitserland Italy Hungary Macedonia Croatia Greece Serbia Romania Slovenia Czech Republic England Armenia Georgia Costa Rica Canada Alaska (USA) South Africa Swaziland Uganda Kenya Thailand Indonesia Malaysia Sri Lanka

Actief sinds 19 Mei 2014
Verslag gelezen: 951
Totaal aantal bezoekers 22303

Voorgaande reizen:

21 Juni 2017 - 21 Augustus 2017

Kenya and a little more

07 Juli 2016 - 26 Augustus 2016

Eurotrip 2016

04 Juli 2014 - 04 December 2014

Kenia

Landen bezocht: